Prinicper, frågor och funderingar om HIIT

Dagens vikt
Vikt: 91,2 kg
Fett: 23,7% Muskler: 46,5% Vatten: 58,3%

Dagens fundering
Dagens mätning blev ännu ett överrakande i utvecklingen, hur kan det skilja 1 kg på igår till idag. Har det med denna hårda träning att göra eller är det bara vågen som är missvisande. Det är mycket fascinerande. Eftersom det finns en hel del frågor kring hur HIIT prinicipen fungerar ska jag försöka förklara hur detta experiment som jag håller på med fungerar.

Träningsupplägget
Jag är efter att ha läst en artikel om HIIT-träning fascinerad av de som deltog i studien gick ner i fettvikt utan att förändra kosten. Det jag eftersträvar i min träning är att följa detta upplägget för att se om detta verkligen är möjligt.

Basalmetabolismen för mig när jag startade var 15,3 * 93,6 + 679 = 2111 kcal
Jag för ingen kostdagbok eller för några anteckningar angående hur mycket kcal jag stoppar i mig. Vissa dagar fikar jag två gånger på en dag med en mjuk kaka och gärna en bulle. Detta är något som inte spelar någon roll under mitt experiment. Jag vet ju inte exakt hur mycket underhållsintaget för min kropp är men oftast tror jag att det finns mer kcal i det jag stoppar i mig än vad som är nödvändigt. Jag är ju inte en person som proppar med chips cola och godis mitt i veckorna men gärna på veckosluten. Detta är något jag inte tänker sluta med. En liten nackdel med detta är ju om man jag ligger på ett över- eller underskott av kalorier så ser vi inte detta.

För att gå ner i vikt finns det en grundprincip, kcal som kommer in i kroppen måste också komma ut på något sätt annars lagras detta i kroppen på ett eller annat sätt. Det jag försöker uppbringa är ett resultat som på ett sätt motsätter sig detta. Genom HITT-träning kan man förbränna mer fett än på traditionell konditionsträning på kortare tid. Kroppens kärnkraftverk sitter i cellen och heter mitokondrier dessa utvecklas och blir större vid HIIT-träning. Om ett kärnkraftverk är större vad händer då? Jo mer energi kan pumpas ut. Det skedde en ökning på 31% av mitokondrierna i gruppen som körde HIIT. Då falerar en del av kcal systemet enligt mitt tankesätt.

De som använde sig av HIIT-träning gick ner i fettvikt medans de som körde traditionell konditionsträning ökade i fettvikt. Detta tycker jag är ett bra bevis på att HIIT-träning funkar för att förlora i fettvikt.

Tidigare har jag styrketränat 4-6 gånger i veckan men känner att lite konditionsträning på detta vis vore roligt att testa. Dels är det ju mentalt jobbigt att kära 30 repetitioner per pass men även för resten av kroppen. Jag kommer alltså inte styrketräna i samma utsträckning som jag gjort tidigare men något pass då och då kommer säkert smyga sig in. Jag tror inte att detta med kalorier över och underskott är så viktigt men detta lär vi märka efter 45 pass av HIIT.

Om det finns ytterligare frågor som ni vill ha svar på skriv en kommentar så ska jag svara...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0